top of page

Träning 5: Redo att rusa

Reflektion för ledare

När motståndarna har bollen och det inte är läge för skott gör målvakten bäst i att vara redo att springa framåt eller retirera bakåt. Det skiljer sig alltså från skottlägen då målvakten är redo att kasta sig åt sidorna.



Nivå- och åldersanpassning

5v5 / 7v7: Detta blir först aktuellt vid 7v7 och mer så vid stor 7v7. Om målvakterna vänjer sig vid att när det inte skottläge vara "beredd att springa framåt" är det fullt tillräckligt.

9v9 / 11v11: Accelerations- och snabbhetsträning är väldigt relevant för målvakter, det är en del i lagets fysträning som målvakterna bör lägga extra vikt vid.


Spelarmotivering: Varför vara redo att rusa?

  • Snabbare att agera vid inspel, instick, inlägg

  • Ser bättre ut mot motståndaren - de kanske inte ens vill försöka spela in

  • Gör målvakten mer allert och uppmärksam i allmänhet då kroppen signalerar beredskap och sinnen därför extra mottagliga för potentiella hot

Hur tränar spelarna på att vara redo att rusa? (instruktionspunkter)

  • Ej skottläge - beredd att springa framåt

  • Vrid kroppen mot den sida av planen som bollen är (höger fot fram om bollen är på vänster sida och vice versa)

Träningsplanering (55 min):


5 min "Målvaktsuppvärmning"

Lägg gärna in rusher efter spelad boll eller på signal

15 min "Djupledspassning" (se Tema 2: förhindra avslut).

Lägg gärna in fler snabbhetstävlingar

35 min "Matchspel"

Stort fokus på att som försvarande målvakt ändra fotställning för skottläge resp. inte skottläge. Variera hur bollen startas (skott och inspel/instick) och signalera med kroppen så att målvakten kan förbereda sig rätt.


Lycka till!

34 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page