top of page

Pedagogiskt ledarskap

Temabaserad träning med tydligt syfte

Pedagogik berör påverkansprocesser som formas oss människor. Med pedagogiskt ledarskap menar vi här ett ledarskap där lärandet, och i förlängningen prestationen, står i fokus. En av de viktigaste delarna i ett pedagogiskt ledarskap är tydlighet i träningens syfte och spelarnas uppgift.

Varför är det viktigt med pedagogiskt ledarskap?

Pedagogiskt ledarskap är essentiellt för att vi som ledare ska kunna vägleda och hjälpa spelarna att lära sig nya saker. Framförallt är det ett kraftfullt förhållningssätt för att lära sig lite i taget och att få något komplext och svårt att kännas simpelt och överkomligt. Utan ett pedagogiskt ledarskap kan det bli rörigt för spelarna, träningen saknar struktur och substans och det är svårt att förstå vad tränaren vill.

jeffrey-f-lin-nKcx6jbFE-A-unsplash.jpg

Ett pedagogiskt förhållningssätt

Tydligt tema i träningen

Med ett tydligt tema i träningen är det lätt för spelarna att dels hålla fokus själv, dels hjälpa och påminna varandra. Det hjälper också spelarna att bryta ned fotbollen i mindre delar som sedan sätts  ihop till helhet.

Hur bidrar ledaren till detta?

Välj EN sak att träna/fokusera på när du planerar. Gör det övertydligt i början på träningen vad temat är. Alla träningens övningar bör gynna och gynnas av temat. Fråga och diskutera efteråt vad ni tränat på.

Ge tid att tänka

En avgörande skillnad gentemot ett inspirerande ledarskap är att ett pedagogiskt ledarskap uppmuntrar den medvetna tanken. Detta är långsamma processer som kräver tid. Tidsbrist skapar stress vilket aktiverar autonoma system och försvårar medveten tanke.

Hur bidrar ledaren till detta?

Börja nya moment i mycket lågt tempo och öka successivt. Ställ korta, öppna frågor och ge spelarna tid att svara och tänka efter.

Få övningar

Bra övningar är relevanta för många olika teman. Basövningarna här i portalen är gjorda för att kunna användas till de flesta områdena i målvaktsspelet. Att återanvända övningar gör spelarna mer delaktiga då de vet vad som händer, och kan fokusera mer på vad de ska träna på än att lära sig en ny övning.

Hur bidrar ledaren till detta?

Sök minsta möjliga förändring till övningar spelarna redan kan när ni ska träna på något nytt. Nya, specifika övningar kan vara mindre inslag men bör övergå till något generellt och matchlikt.

Få, upprepade instruktioner

Upprepning underlättar spelarnas process från medveten tanke till att lära sig utantill. Få instruktioner och tips gör att uppgiften känns lättare.

Hur bidrar ledaren till detta?

Identifiera de allra viktigaste tillvägagångssätten för att lyckas med vad ni tränar på och välj högst TRE instruktionspunkter. Använd samma instruktionspunkter hela träningen, oavsett övning.

11.jpg

När passar ett pedagogiskt ledarskap för målvakter?

Lära om och ändra vanor - En målvakt som har ett invant beteende- eller rörelsemönster som inte är optimalt kan gynnas starkt av ett pedagogiskt ledarskap. Vägledning under låg hastighet med få stressorer är en bra start. Därifrån sker en successiv ökning i komplexitet och hastighet vartefter spelaren är mottaglig och inte längre medvetet behöver tänka på rörelsen.

Indirekta ingripanden (ex förhindra avslut) - När uppgiften är mindre tydlig är det mycket underlättande med pedagogisk och metodisk vägledning. Att ex förhindra avslut innebär att förbereda sig för att attackera en yta där bollen ännu inte är. Det intuitiva är oftast att titta på bollen och följa den, men här behövs logik över intuition tills dess att rutin och erfarenhet har skapat nya vanor.

Passar sämre vid: direkta ingripanden (ex rädda avslut) - Det finns en tendens hos vuxna att överkomplicera och övertänka. Den medvetna tanken är ett dubbelsidigt svärd. Aktioner där målet är tydligt, såsom att rädda bollen, underlättas ofta mer av att ta bort tankar än att lägga till. Det kan handla om att höja tempot, minimera frågor och prat och att skapa en fysisk och social miljö med få upplevda hot för att frigöra spelarna från rädslorna som hindrar dem.

bottom of page