top of page

Träning 11: Kontring - Rulla, kasta

Reflektion för ledare

Tekniken för att rulla och kasta som målvakt är egentligen samma rörelse med kroppen (höftrotation med rak arm) men bollen släpps på olika höjder. Det liknar lite en forehand i tennis - den ser olika ut beroende var bollen är och vart den ska, men grundrörelsen är densamma.


Nivå- och åldersanpassning


5v5 / 7v7: Fokusera på att göra roliga övningar i vilka spelarna rullar och kastar. Övningarna i det här passet har största fokus på just lust och glädje, annars blir det lätt långtråkigt.


9v9 / 11v11: Träna gärna kontring tillsammans med laget och tryck på att det är ett samarbete mellan målvakt och mottagare.


Senior: Träningen bör utgå från målvaktens roll i lagets arbetssätt under kontringsspelet.




Spelarmotivering: Varför träna på kontring genom att rulla och kasta?


Snabba kontringar är en av fotbollens mest effektiva sätt att göra, och många lag har blivit mycket framgångsrika med just detta. En målvakt som är ett anfallsvapen är mycket attraktiv.


Hur tränar spelarna på kontring genom rull och kast? (instruktionspunkter)

  • Mottagarvänlighet - Att bollen kommer fram är inte målet. Målet är att medspelaren klarar av att ta med sig bollen i högsta möjliga fart. Uppmuntra målvakterna att försöka göra det så lätt som medspelaren som möjligt att behålla sin fart med bollen.

  • Släpp bollen nära marken (rull) - Att släppa bollen nära marken genom att böja på benen är nyckel för att undvika att bollen studsar.

  • Släpp bollen på olika höjder (kast) - Ju högre upp målvakt släpper bollen, desto längre hinner bollen färdas innan den är lätt för medspelare att kontrollera. Träna på att släppa bollen bollen i olika höjder och jämför effekten - kom ihåg att målsättningen är att medspelaren ska kunna kontrollera bollen i högsta fart.

Träningsplanering (55 min):


15 min "Målvaktsuppvärmning"

Kasta och rulla som målvakter. Introducera tekniker och tips allt eftersom.

Stegring: Bollar spelas händer till fötter till händer. Det innebär att den som har bollen i händerna ska spela till kompisens fötter genom kast eller rull. Den som har bollen vid fötterna ska spela upp bollen i någons händer genom att skjuta.

20 min "Rundpingis" - rull och kast istället för att skjuta

  1. Placera koner nära stolparna. "Mål gills endast om bollen rullar in mellan kon och stolpe".

  2. Gör en linje 1.5-2 meter framför målen. "Mål gills endast om bollen kastas och har sin första studs mellan linjen och mållinjen".

  3. "Alla mål ger poäng, men att göra det på sätt 1. rull nära stolpe eller 2. kast med studs ger dubbel poäng.

20 min "Kontringskeeper" - se Tema 3: Målvaktens anfallsspel


Lycka till!

59 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentários


bottom of page