top of page

Träning 10: Speluppbyggnad - långa uppspel

Reflektion för ledare

Speluppbyggnad med långa passningar är användbart för snabbt ta sig framåt mot målet och slå ut lagdelar i motståndarlaget. Nackdelen med denna metod är att risken för bollförlust är hög, då anfallande laget ofta har en generell undertalighet långt fram (ex 2 forwards mot 4 backar+målvakt). Målvakter får med denna metod många chanser att slå långa och avancerade passningar vilket ofta är motiverande.


Nivå- och åldersanpassning


5v5 / 7v7: I dessa åldrar förekommer knappt några längre uppspel. I senare 7v7 är det bra om målvakter får träna på längre passningar, både från marken och från händer (utsparkar).


9v9 / 11v11: Från 9v9 är utsparkar tillåtna i matchspel. Det är viktigt att målvakter regelbundet får träna på längre uppspel även om laget vanligtvis har ett annat arbetssätt i match - det ingår i grundutbildningen, och är färdigheter som målvakterna kommer att behöva.


Senior: Träningen bör utgå från målvaktens roll i lagets arbetssätt under speluppbyggnad. Träningen sker främst kring den typen av långa uppspel som laget vill göra, och i den kontexten de vill göra det (ex insparkar, överbelasta på höger sida).


Notera! Då mindre former av spel inte ger yta nog till längre uppspel, och stora spelformer ger få bollberöringar, är spelträning inte effektivt för att träna långa uppspel såvida inte särskilda anvisningar görs för att möjliggöra det.


Spelarmotivering: Varför träna på långa uppspel?


Långa uppspel är ett väldigt bra anfallsvapen om det finns starka sändare och mottagare. En målvakt som behärskar långa uppspel adderar en dimension till spelet och ett hot som försvårar för motståndare.


Hur tränar spelarna på långa uppspel? (instruktionspunkter)

  • Specificitet - Bestäm tydligt var du vill träffa och hur bollbanan dit ska vara (ex "träffa medspelares bröst med en flack bollbana och lätt underskruv". Korrigera vartefter mot samma målbild.

  • Visualisering - "Se bollbanan framför dig". Detta är särskilt användbart vid in- och utsparkar. Istället för att tänka på hur du ska göra med kroppen, se din specifika målbild framför dig och låt kroppen hitta vägen dit. Detta arbete kräver tålamod men ger resultat.

  • Motsatt hand - Vid utsparkar, träna på att släppa bollen med motsand hand (höger fot = vänster hand). Det kommer över tid möjliggöra för längre utsparkar med bättre balans, även om det blir sämre kortsiktigt på grund av ovana.

Träningsplanering (55 min):


10 min "Målvaktsuppvärmning"

Använd i första hand hel- och halvvolleyskott, öka ytan efterhand för att göra några längre passningar både från mark och från händer (utspark).

15 min "Playmaker" - Ny övning, se nedan.

10 min "Ett steg i taget" - se Tema 3: målvaktens anfallsspel

20 min "Målvaktsmatch"

Lägg till anvisning för att uppmuntra utsparkar, antingen att alla skott (utom returer) sker från händer eller att utsparkar ger dubbel poäng. Att de är lägre än i match gör ingenting - den tekniska träningen är ändå effektiv.



Ny övning: Playmaker


Färdighetsövning där målsättningen är många repetitioner av långa uppspel. Långa passningar spelas från spelare på sidan till målvakt som vänder spelet. Passningar kan ske från marken, då behöver målvakten hantera den som ett hemspel och göra en spelvändning. Det kan också ske som ett inlägg där målvakt fångar och gör utspark till andra sidan. Framför målvakt kan finnas en motståndare som stör vid inlägg och attackerar vid spelvändning. byt roller efter några upprepningar.



Lycka till!

190 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page